Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-46438
Title: Die Excimerlaser-assistierte Keratoplastik ist erfolgreich im Management komplizierter Fälle von intrakornealen Ringsegmenten beim Keratokonus
Other Titles: Excimer laser-assisted keratoplasty is successful in the management of complex cases of intracorneal ring segments in keratoconus
Author(s): Teping, P.
Hamon, L.
Seitz, B.
Daas, L.
Language: Multiple
Title: Die Ophthalmologie
Volume: 122
Issue: 10
Pages: 819-825
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2025
Free key words: Intrakorneale Ringsegmente
Perforierende Keratoplastik
PKP
Excimerlaser-assistierte PKP
Keratokonus
Intracorneal ring segments
Penetrating keratoplasty
PKP
Excimer laser-assisted PKP
Keratoconus
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Ziel: Analyse des Visus, der Keratometrie und der Aberrometrie (Koma) nach ICRS Implantation bei Keratokonus (KK) bzw. der Visusentwicklung nach sequenziell notwendiger Excimerlaser-assistierter perforierender Keratoplastik (PKP). Patienten und Methoden: Retrospektive Analyse einer Fallserie von 7 Patienten aus dem Homburger Keratokonus Center (HKC), die 3,2 ± 3,0 Jahre nach ICRS Implantation bei nicht zufriedenstellendem Visus eine Excimerlaser-PKP erhielten. Neben dem unkorrigierten (UCVA) und bestkorrigierten (BCVA) Fernvisus in logMAR wurden die flache (K1), steile (K2), mittlere Keratometrie (Kmean), die Higher Order Aberrations (HOA, Koma) sowie die Regularität des Astigmatismus mittels Tomographie analysiert. Die Daten der PKP-Gruppe (PG) wurden mit einer Kontrollgruppe (KG) von 7 altersadaptierten, zufriedenen ICRS-Patienten ohne PKP-Notwendigkeit verglichen. Die Datenerhebung erfolgte vor und 7,4 ± 4,5 Monate nach PKP. Ergebnisse: Vor PKP zeigte sich eine signifikant schlechtere UCVA von 0,94 ± 0,54 und BCVA von 0,49 ± 0,07 in der PG im Vergleich zur KG (UCVA 0,40 ± 0,35; BCVA 0,06 ± 0,05, p< 0,01). K1 war in der PG vor PKP signifikant höher (47,1 ± 3,1 vs. 43,0 ± 2,7 D) als in der KG (p= 0,02), K2 (p= 0,86) und Kmean (p= 0,12) nicht. Die Regularität des peripheren (p= 0,54) und zentralen Astigmatismus (p= 0,69) sowie die Koma (p= 0,39) unterschieden sich präoperativ zwischen den Gruppen nicht. Die Excimerlaser-PKP war bei allen 7 Augen wie gewohnt möglich. Sieben Monate nach komplikationsloser PKP trotz liegender ICRS zeigte sich schon bei liegenden Fäden ein signifikanter Visusanstieg (BCVA) von 0,49 ± 0,07 auf 0,33 ± 0,1 (p< 0,001). Auch K1 verringerte sich nach PKP signifikant (p= 0,002). Schlussfolgerungen: Patienten nach erfolgloser ICRS-Implantation zeigten neben schlechtem Visus eine höhere K1 bei ähnlichen Werten für K2, Kmean und Koma. Diese Patienten profitieren von einer Excimerlaser-PKP, die trotz liegender ICRS problemlos möglich ist.
Introduction: Analysis of visual acuity, keratometry and aberrometry (coma) after intrastromal corneal ring segment (ICRS) implantation in keratoconus (KC) and the evolution of visual acuity after subsequent excimer laser-assisted penetrating keratoplasty (PKP). Patients and methods: Retrospective analysis of a case series of 7 patients from the Homburg Keratoconus Center (HKC), who received excimer laser PKP for unsatisfactory visual acuity 3.2 ± 3.0 years after ICRS implantation. Uncorrected visual acuity (UCVA), best-corrected visual acuity (BCVA) in logMAR, flat (K1), steep (K2) and mean keratometry, (Kmean), higher order aberrations (HOA, coma) and regularity of astigmatism were analyzed via tomography. Data of the PKP group (PG) were compared to a control group (CG) of 7 age-adapted satisfied patients after ICRS implantation without the need of PKP. Data analysis was performed before and 7.4 ± 4.5 months after PKP. Results: Prior to PKP, data analysis showed a significantly lower UCVA of 0.94 ± 0.54 and BCVA of 0.49 ± 0.07 in the PG compared to the CG (UCVA 0.40 ± 0.35; CDVA 0.06 ± 0.05, p< 0.01). The K1 was significantly higher in the PG prior to PKP compared to the CG (47.1 ± 3.1 vs. 43.0 ± 2.7 D, p= 0.02) but K2 (p= 0.86) and Kmean (p= 0.12) were not. Regularity of peripheral (p= 0.54) and central (p= 0.69) astigmatism as well as coma (p= 0.39) did not show significant differences between the PG and KG prior to PKP. Excimer laser-assisted PKP was possible without any obstacles in all 7 eyes. In addition, BCVA increased significantly from 0.49 ± 0.07 to 0.33 ± 0.1 (p< 0.001) 6 months after PKP. The K1 decreased significantly after PKP (p= 0.002). Conclusion: After unsuccessful ICRS implantation, patients seem to present with lower visual acuity and higher K1 despite similar values for K2, Kmean and coma. These patients may profit from an excimer laser assisted PKP, which can be performed without any obstacles despite the ICRS in place.
DOI of the first publication: 10.1007/s00347-025-02309-4
URL of the first publication: https://link.springer.com/article/10.1007/s00347-025-02309-4
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-464385
hdl:20.500.11880/40717
http://dx.doi.org/10.22028/D291-46438
ISSN: 2731-7218
2731-720X
Date of registration: 22-Oct-2025
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Augenheilkunde
Professorship: M - Prof. Dr. Berthold Seitz
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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