Please use this identifier to cite or link to this item: doi:10.22028/D291-42379
Title: Einfluss des Verhältnisses von Transplantatgröße zu Hornhautgröße auf Immunreaktion, Re-BubblingRate und postoperativen Endothelzellverlust bei 457 Augen nach DescemetMembrane-EndothelialKeratoplastik (DMEK)
Other Titles: Impact of the ratio between graft and host corneal size on immune rejection, re-bubbling rate and postoperative endothelial cell loss in 457 eyes after Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK)
Author(s): Reinert, Ursula
Seitz, Berthold
Munteanu, Cristian
Daas, Loay
Language: German
Title: Die Ophthalmologie
Volume: 121
Issue: 7
Pages: 565-570
Publisher/Platform: Springer Nature
Year of Publication: 2024
Free key words: Abstoßung
Transplantation
Dehiszenz
Transplantat
Kornea
Outcome
Rejection
Transplantation
Dehiscence
Graft
Cornea
Outcome
DDC notations: 610 Medicine and health
Publikation type: Journal Article
Abstract: Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, den Einfluss des Verhältnisses von Transplantatgröße zu Hornhautgröße auf postoperative Komplikationen (endotheliale Immunreaktion [IR], Re-Bubbling-Rate und Endothelzellverlust [ECL]) nach DescemetMembrane-Endothelial-Keratoplastik (DMEK) zu untersuchen. Patienten und Methoden: Retrospektiv eingeschlossen wurden 457 Patientenaugen mit den Diagnosen Fuchs-Endotheldystrophie (n= 431), pseudophake bullöse Keratopathie (n= 9) und andere Diagnosen (n= 17), welche zwischen 2016 und 2019 in der Klinik für Augenheilkunde am Universitätsklinikum des Saarlandes (UKS) in Homburg/Saar mittels DMEK (n= 270) bzw. Triple-DMEK (n= 187) operiert wurden. Der Nachbeobachtungszeitraum erstreckte sich bis Ende 2020. Die untersuchten Zielgrößen waren: Auftreten einer endothelialen IR, eines Re-Bubblings und die Größe des postoperativen ECL (6 Wochen, 6 Monate, 1 Jahr) in Abhängigkeit des Verhältnisses von Transplantat- zu Hornhautgröße (VTH). Ergebnisse: Das VTH in dieser Studie schwankte von 0,35 bis 0,62 (0,46 ± 0,04). Es traten 33 (7,2 %) postoperative IR auf (DMEK n= 25; Triple-DMEK n= 8). Das durchschnittliche VTH war ohne IR (0,46 ± 0,04) signifikant (p= 0,038) kleiner als in der Gruppe mit IR (0,47 ± 0,05). Ein Re-Bubbling war bei 159 von 457 Patientenaugen nötig (34,8 %). Das VTH der Augen mit Re-Bubbling (0,47 ± 0,04) war signifikant (p= 0,014) größer als das VTH der Augen ohne Re-Bubbling (0,45 ± 0,04). Die durchschnittliche präoperative Endothelzellzahl (ECD) betrug 2603 ± 251 Zellen/mm2 (Min: 2161, Max: 3500 Zellen/mm2). Ein größerer VTH hatte keinen positiven Einfluss auf den Endothelzellverlust (r = 0,001; p= 0,974). Schlussfolgerung: Unsere Ergebnisse deuten an, dass ein größerer Transplantatdurchmesser im Vergleich zu Hornhautgröße mit einer erhöhten Rate von IR und ReBubblings nach DMEK einhergeht. Dagegen hatte das VTH keinen Einfluss auf den Endothelzellverlust nach DMEK. Aus diesem Grund sollte der Transplantatdurchmesser für DMEK gerade bei der Fuchs-Dystrophie nicht unnötig groß gewählt werden.
Background: The aim of this study was to assess the impact of the ratio between the graft and host corneal size (RGH) on postoperative complications, such as immune reactions, re-bubbling rate and endothelial cell loss (ECL) after Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK). Patients and methods: Retrospectively, 457 patient eyes were included which had undergone surgery between 2016 and 2019 in the Department of Ophthalmology, Saarland University Medical Center in Homburg/Saar using DMEK or triple DMEK, diagnosed as Fuchs’ endothelial dystrophy (n= 431), pseudophakic bullous keratopathy (n= 9) and others (n= 17). The follow-up period extended until the end of 2020. Main outcome measures included immune reaction (IR), re-bubbling rate and the postoperative endothelial cell loss (ECL) at 6 weeks, 6 months and 12 months and whether these measures depended on the RGH. Results: The RGH in this study ranged from 0.35 to 0.62 (0.46 ± 0.04). There were 33 (7.2%) postoperative IRs (DMEK n= 25; triple DMEK n= 8). The average RGH without IR (0.46 ± 0.04) was significantly (p= 0.038) smaller than in the group with IR (0.47 ± 0.05). Re-bubbling was necessary in 159 of 457 (34.8%) patient eyes. The RGH in patient eyes with re-bubbling (0.47 ± 0.04) was significantly (p= 0.014) higher than that in eyes without re-bubbling (0.45 ± 0.04). The mean preoperative endothelial cell count (ECD) was 2603 ± 251 cells/mm2 (min: 2161, max: 3500 cells/mm2 ). It was shown that a larger RGH had no positive influence on endothelial cell loss (r = 0.001; p= 0.974). Conclusion: Our results suggest that a larger graft diameter compared to host corneal size is associated with an increased rate of immune reactions and a higher re-bubbling rate after DMEK. Otherwise, a larger RGH had no positive influence on endothelial cell loss after DMEK. Accordingly, the graft size for DMEK should not be unnecessarily large, especially in eyes with Fuchs’ endothelial dystrophy.
DOI of the first publication: 10.1007/s00347-024-02030-8
URL of the first publication: https://link.springer.com/article/10.1007/s00347-024-02030-8
Link to this record: urn:nbn:de:bsz:291--ds-423797
hdl:20.500.11880/38037
http://dx.doi.org/10.22028/D291-42379
ISSN: 2731-7218
2731-720X
Date of registration: 12-Jul-2024
Faculty: M - Medizinische Fakultät
Department: M - Augenheilkunde
Professorship: M - Prof. Dr. Berthold Seitz
Collections:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

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