Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-35772
Titel: Business Model Innovation Through the Lens of Time: An Empirical Study of Performance Implications Across Venture Life Cycles
VerfasserIn: Freisinger, Elena
Heidenreich, Sven
Landau, Christian
Spieth, Patrick
Sprache: Englisch
Titel: Schmalenbach Journal of Business Research
Bandnummer: 73
Heft: 3-4
Seiten: 339–380
Verlag/Plattform: Springer Nature
Erscheinungsjahr: 2021
Freie Schlagwörter: Life cycle stages
Business model
Business model innovation
Firm performance
DDC-Sachgruppe: 330 Wirtschaft
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: Current literature suggests that the innovation of a business model is among the most important success factors for organizations and has a positive influence on their performance. What is not yet clear, however, is how this relationship unfolds during an organization’s life cycle. We posit that business model innovation strongly contributes to firm performance in earlier phases, but ultimately gets less important. We therefore collected data on 250 organizations in Germany and used structural equation modeling for analytical purposes. We make the following two main contributions to the literature: (1) We confirm recent findings about the positive impact of business model innovation on performance; (2) we provide first empirical evidence for the important role of life cycle stages as moderator with regard to this relationship. With respect to the latter, our findings show that business model innovation is an important pathway of organizations, especially in their early years of existence, yet somewhat diminishing over time. In conclusion, this study opens new research avenues by extending and incorporating explanations for the life cycle theory and business model innovation.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.1007/s41471-021-00116-6
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-357729
hdl:20.500.11880/32617
http://dx.doi.org/10.22028/D291-35772
ISSN: 2366-6153
0341-2687
Datum des Eintrags: 17-Mär-2022
Fakultät: HW - Fakultät für Empirische Humanwissenschaften und Wirtschaftswissenschaft
Fachrichtung: HW - Wirtschaftswissenschaft
Professur: HW - Prof. Dr. Sven Heidenreich
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
Freisinger2021_Article_BusinessModelInnovationThrough.pdf913,83 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons