Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen: doi:10.22028/D291-34242
Titel: Syntax-semantics interactions – seeking evidence from a synchronic analysis of 38 languages [version 1; peer review: 1 approved]
VerfasserIn: Juzek, Tom S.
Bizzoni, Yuri
Sprache: Englisch
Titel: F1000Research
Bandnummer: 10
Verlag/Plattform: F1000 Research Ltd
Erscheinungsjahr: 2021
Freie Schlagwörter: cognitive linguistics
corpus analysis
syntax
semantics
syntax-semantics interactions
efficient communication
dependency grammars
Universal Dependencies
null results
DDC-Sachgruppe: 100 Philosophie
Dokumenttyp: Journalartikel / Zeitschriftenartikel
Abstract: The notion that, to facilitate processing, as semantic complexity increases, syntactic complexity decreases, follows from various linguistic theories. This brief report presents the results of testing that notion, by analysing synchronic data from 38languages and correlating canonical measures of semantic and syntactic difficulty. We expected an overall positive tendency. However, the results came out mixed to negative. There is a notable degree of variation and there are no clear tendencies within language families. After detailing the theoretic and cognitive reasons that support the original hypothesis, we conclude with a short discussion about the potential causes and implications of our findings. A possible interpretation is that the interaction we are looking for is more subtle than one might have assumed.
DOI der Erstveröffentlichung: 10.12688/f1000research.50988.1
Link zu diesem Datensatz: urn:nbn:de:bsz:291--ds-342428
hdl:20.500.11880/31427
http://dx.doi.org/10.22028/D291-34242
ISSN: 2046-1402
Datum des Eintrags: 24-Jun-2021
Fakultät: P - Philosophische Fakultät
Fachrichtung: P - Sprachwissenschaft und Sprachtechnologie
Professur: P - Prof. Dr. Elke Teich
Sammlung:SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes

Dateien zu diesem Datensatz:
Datei Beschreibung GrößeFormat 
00bb77ef-9b1a-47c8-9b90-311d8e6f4d2c_50988_-_tom_juzek.pdf346,52 kBAdobe PDFÖffnen/Anzeigen


Diese Ressource wurde unter folgender Copyright-Bestimmung veröffentlicht: Lizenz von Creative Commons Creative Commons