Bitte benutzen Sie diese Referenz, um auf diese Ressource zu verweisen:
doi:10.22028/D291-23553
Titel: | Ratifying and rejecting listener assessments in the course of multi-unit turns |
VerfasserIn: | Norrick, Neal R. |
Sonstige beteiligte Personen: | Gerhardt, Cornelia |
Sprache: | Englisch |
Erscheinungsjahr: | 2009 |
Quelle: | SWPL. - 3.2009, p. 1-20 |
Kontrollierte Schlagwörter: | Konversation Bewertung Hörer |
Freie Schlagwörter: | Hörersignale Redebeiträge assessments conversation evaluation listener responses multi-unit turns |
DDC-Sachgruppe: | 400 Sprache, Linguistik |
Dokumenttyp: | Forschungsbericht (Report zu Forschungsprojekten) |
Abstract: | This article investigates the effects listener assessments can have on the course of a multi-unit turn. Specifically, listener assessments can elicit responses from the primary speaker and thus generate talk in their own right. The primary speaker may orient to the content of listener assessments and respond to them in various (positive or negative) ways, suspending the multi-unit turn in progress to comment or altering the direction of the turn. Shared assessments can lead to higher involvement and increased rapport with consequences for subsequent interaction between the participants. Rejections of listener assessments are much less frequent than ratifications: rejection of a listener assessment expresses the teller's refusal to have it count as part of the overall evaluation of the multi-unit turn in progress. |
Link zu diesem Datensatz: | urn:nbn:de:bsz:291-scidok-33954 hdl:20.500.11880/23609 http://dx.doi.org/10.22028/D291-23553 |
Datum des Eintrags: | 10-Nov-2010 |
Fakultät: | P - Philosophische Fakultät |
Fachrichtung: | P - Anglistik, Amerikanistik und Anglophone Kulturen |
Sammlung: | SciDok - Der Wissenschaftsserver der Universität des Saarlandes Saarland Working Papers in Linguistics (SWPL) |
Dateien zu diesem Datensatz:
Datei | Beschreibung | Größe | Format | |
---|---|---|---|---|
Norrick_1_20.pdf | 193,33 kB | Adobe PDF | Öffnen/Anzeigen |
Alle Ressourcen in diesem Repository sind urheberrechtlich geschützt.